Blog

Niets doen op je werk?! 3 Tips

By 1 oktober 2018 januari 25th, 2019 No Comments

Zomaar een willekeurige (onbewuste) dag…….

Opstaan, douchen, ontbijten, lunch klaarmaken, kinderen naar school brengen om vervolgens naar het werk te gaan. Daar aangekomen de dag “goed beginnen” met een kop koffie, even een sociaal praatje maken in de hoek bij de koffie machine.
Inmiddels onze externe harde schijf opgestart om de agenda met afspraken en deadlines te checken. De tandwielen van ons brein draaien inmiddels al enkele uren.. Je ziet op je beeldscherm 09.25 uur, tijd voor nog een “bakkie” om vervolgens weer achter het beeldscherm of een vergadering in te duiken.
Tegen het einde van de ochtend, een enorme hoeveelheid verzamelde data en inmiddels drie koppen koffie verder, is het lunchtijd. Gezellig met je collega’s lunchen, persoonlijke verhalen delen of wellicht nog even die actuele onderwerpen doorspreken. Ondertussen schuif je tussen het praten door een heerlijke maaltijd naar binnen.
Enkele momenten later is het weer tijd om het werk te hervatten. Gesprekken, vergaderingen, uitwerken van informatie, nieuwe producten/diensten. Daarnaast af en toe slap ouwehoeren met je collega’s om ze aan het einde van de werkdag begroeten en vervolgens naar huis te gaan om……..

Waar gaat jouw aandacht naar uit?

Het verhaal hierboven spreekt voor zich en de rest kan je zelf invullen aangezien het een herkenbaar beeld is van “just an ordinary day at the office”. Tijd is geld dus de indeling ervan moet zo efficiënt en optimaal mogelijk zijn.. LEAN werken, meer doen in minder tijd, etc.
Het concept tijd geeft daarnaast ook informatie, signalen over je fysieke en mentale gesteldheid, automatische gedachte en gedragspatronen, etc. Ieder moment biedt de mogelijkheid even stil te staan en niets te doen, observeren zonder een doel, gewoon aanwezig te zijn.

Ik vraag me af of jij de hierboven beschreven patronen wel eens bewust loslaat. Uit het raam staart, niets doet, doelloos een rondje loopt of op wat van manier dan ook even uitzoomt.. En wat voor effect heeft dat op jou? Komt de hierboven beschreven (dagelijkse) tape jou bekend voor? Wordt je geleefd door de waan van de dag en wil je de dagelijkse activiteiten meer bewust en met aandacht ervaren, dan geef ik je hierbij een aantal praktische tips.

3 Tips voor tijdens je werkdag

Tip 1 De zintuiglijke sensatie
Loop naar diezelfde machine en selecteer je gewenste drankje. In plaats van in gedachten te verzinken of met een collega te gaan praten, neem dit moment om volledig aanwezig te zijn.
Voel de stappen die je zet, hoor en zie de machine jouw drankje samenstellen, merk op welke geluiden je om je heen hoort en wat je ziet gebeuren, je hoeft nergens op te reageren..
Nou komt het moment dat je wel verdiend de geur, smaak en alle bijkomende sensaties gaat beleven wanneer je je drankje in alle rust opdrinkt. Je neemt volledig de tijd om enkel te genieten van dat overheerlijke kopje….

Tip 2 Lijfelijk ervaren
We willen het maximale! uit onszelf halen. Dan kan die wandeling van 20 minuten niet ontbreken. Wanneer je dan de stoute schoenen aantrekt om die wandeling te gaan maken, doe dat dan bewust. Als je met collega’s gaat, neem dan de tijd voor jezelf om je lijf te ervaren. Wat voel je? Is er veel spierspanning en hoe is je ademhaling? Vertraag het tempo, wees aanwezig in je lijf en voel hoe je je lichaam gebruikt om je te verplaatsen.

 

Tip 3 De denktank
Je zit midden in de hectiek van de dag, je hersens kraken. In gedachten probeer je je ideeën, taken, de planning of wat dan ook te structureren. Over een uur is het pauze dan kan je “even ontspannen”. Waarom niet nu? Kennelijk heb je het nodig.. Ga even zitten, leun achterover en haal een paar keer diep adem. En dan… doe he-le-maal NIETS. Niets? Inderdaad, niets. Je hoeft niets op te merken, niets te observeren, je mag die denktank volledig legen en in dat moment aanwezig zijn. Geloof me, er gaat van alles door je heen, gedachten, emoties, ongemak.. Wat het ook is, laat het maar gaan. Besteed er geen aandacht aan. Jij BENT nu gewoon even die paar minuten aanwezig.

 

Vind je veel herkenning in bovenstaand verhaal, heb je de in de praktijk ervaren wat deze tips jouw brengen en/of wil je daar meer over weten? Neem dan contact met mij op.

 

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.